Waarom DTube beter is dan YouTube!

Als je iemand vraagt een videoplatform te noemen is de kans waarschijnlijk bijna 100% dat diegene als eerste YouTube zal noemen. Dit videoplatform werd in 2005 opgericht en behoort inmiddels al enkele jaren tot de meest bezochte websites ter wereld. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat eigenlijk ieder ander videoplatform direct met YouTube vergeleken wordt. Dit geldt uiteraard ook voor Dtube. Om de twee websites echt goed met elkaar te kunnen vergelijken zul je ze allebei een tijdje moeten gebruiken maar om je op weg te helpen hebben wij alvast wat verschillen op een rijtje gezet. We hebben op deze website natuurlijk al gekeken naar het verschil in bijvoorbeeld codering of omgang met de content creators. Maar ook vanaf de gebruikerszijde zijn er verschillen tussen de videoplatforms te vinden. Of je Dtube daadwerkelijk beter vindt dan YouTube is met name afhankelijk van persoonlijke smaak. Wat ons betreft kan Dtube in ieder geval de concurrentie met het grootste videoplatform ter wereld aan in de komende jaren.

Geen verborgen algoritmes

Het zakelijke model van YouTube is voor een groot deel verantwoordelijk voor de video’s die veel bekeken worden. Denk maar aan de AutoPlay functie die zonder dat jij er iets voor hoeft te doen de volgende nummers afspeelt. Ook de suggesties en de zoekfuncties van het traditionele videoplatform maken gebruik van verborgen algoritmes die de views zeer sterk beïnvloeden. Eigenlijk bepaald YouTube dus voor een groot deel welke video’s er veel bekeken worden. Bij Dtube is er geen sprake van dit soort verborgen algoritmes en is het de gebruiker zelf die bepaald wat de populaire video’s op het platform zijn. Zo weet je op Dtube zeker dat jouw kijkgedrag niet wordt bepaald door wat een miljardenbedrijf van jou wil maar door wat andere echte mensen leuke video’s vinden.

Geen viewsteller

Waar de populariteit van een video op YouTube wordt gemeten aan het aantal views. Daar worden deze views op Dtube niet eens getoond aan de gebruiker. In plaats van het aantal views kun je op Dtube zien hoe veel cryptogeld de video heeft opgebracht voor degene die hem heeft geüpload. De precieze waarde van deze cryptovaluta in bijvoorbeeld euro’s of dollars is vaak wel lastiger te begrijpen. Het vereist enige kennis van het Steem netwerk om te begrijpen wat de opbrengsten naast de video precies betekenen maar het geeft wel een eerlijker beeld dan de sterk beïnvloede views op YouTube.

Geen advertenties

Een belangrijk voordeel van het gebruiken van DTube ten opzichte van YouTube is het feit dat er geen advertenties worden getoond. DTube is een middel om content van de makers naar de gebruikers te krijgen zonder tussenkomst van derde partijen zoals adverteerders. Het videoplatform maakt gebruik van blockchain en is eigendom van alle mensen die content op de site plaatsen. De mensen die de video’s hebben geüpload of een bijdrage aan het platform hebben geleverd worden beloont in de vorm van de cryptovaluta STEEM of Steem Dollars. De Steem blockchain met als onderdeel de cryptovaluta zijn bedacht om contentplatforms als DTube mogelijk te maken. Doordat er geen advertenties op Dtube worden getoond kun jij optimaal genieten van de muziek en andere content die je op het videoplatform kunt vinden. Hoewel YouTube op het eerste gezicht misschien een videoplatform lijkt is het eigenlijk vooral een advertentiewebsite. Het verdienmodel van YouTube is namelijk volledig gebaseerd op het tonen van advertenties aan de juiste mensen. De video’s die op YouTube staan zijn slechts een middel om de mensen die de advertenties moeten bekijken aan te trekken. Je zou dus kunnen zeggen dat Dtube een videoplatform is dat draait om de content terwijl YouTube een reclameplatform is dat content gebruikt om reclames te kunnen verspreiden. Als je het zo bekijkt is Dtube dus zeker dan Dtube, het videoplatform zet centraal waar het echt om gaat: de video’s op de site. Dtube geeft de macht aan de kijkers van video’s en de gebruikers van het platform in plaats van aan de adverteerders en advertentie algoritmen.

Deel dit op Social Media:

Comments

comments

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*